Ramadan - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Juni 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Al Mafraq

Het is nu Ramadan, de vastenmaand. Je hoeft er niet aan mee te doen dus ik mag eten wat ik wil als ik maar zorg dat ik dat niet in het openbaar doe. Het is verboden om op straat te eten, drinken of roken zo lang het licht is. Maar 's avonds dan worden er diners georganiseerd, de Iftar. Families komen dat samen om te eten, dat kan thuis maar ook in een restaurant. Er worden speciale Iftar buffetten aangericht. Vorige week had ik zo'n etentje met vrienden, drie ervan waren Arabieren, waarvan twee belijdend Moslim en die hadden dus de hele dag niet gegeten. We hebben heerlijk getafeld, het eten duurt dan redelijk lang omdat mensen na een dag vasten niet zo snel willen eten, ze nemen rustig de tijd. Voor mij is het fijnste aan de Ramadan: de aangepaste werktijden. Ik werk van 9.00-13.30 en word gewoon full-time betaald! Misschien een ideetje om in te voeren bij Severinus?

Eten is niet alleen in deze maand belangrijk, eigenlijk bij alle feesten is eten een groot onderdeel ervan. Toen de dag van de verpleging gevierd werd bijvoorbeeld (oké, is al best lang geleden maar had ik nog niks over geschreven) stond er naderhand een enorm buffet klaar. En ik kon echt niet weg voordat ik daar goed van gegeten had. Ook als verjaardagen van patiënten worden gevierd, meestal van de hele maand tegelijk, dan is er niet alleen taart maar ook een compleet buffet met warme en koude gerechten. Ja, feestvieren kunnen ze hier wel. en ze maken dan ook gelijk gigantisch veel lawaai. Muziek heel hard en tegelijk de tv aan laten staan. Dat laatste is niet verwonderlijk want die staat altijd aan, heel de dag en heel hard. Mijn kantoor grenst aan een van de verpleegafdelingen en als ik me een beetje wil concentreren moet ik echt mijn deur dicht doen. ik ken inmiddels alle deuntjes van de cartoon-programma's uit mijn hoofd.

Ik heb sinds een paar weken buren naast mijn appartement, het zijn Pakistani. Ik had al een paar keer kinderstemmen gehoord in de hal dus ik ben maar even gaan kennis maken. Ik had een appeltaart gebakken en ging die brengen. Het was overduidelijk dat dit niet de gewoonte was, ze waren er verlegen mee en wisten niet goed wat te doen. Maar ze namen de taart dan toch wel aan. Twee dagen later kwam de buurvrouw de bakvorm terug brengen en had ze voor mij een Pakistaans toetje gemaakt. Ze kwam even binnen en bleef eventjes kletsen, gebrekkig Engels, maar toch leuk. Dan weten we in elk geval van elkaar wie er naast je woont, toch.

Dan nog even een waarschuwing aan ieder die hier heen wil gaan om snel veel geld te verdienen; Je verdient hier goed maar niet giga, tenminste als je in de gezondheidszorg werkt. De 'gouden tijden' zijn over, ook de Emirati weten wat arbeid waard is. Je moet ongeveer denken aan wat je in Nederland bruto verdient, dat is een aardige richtlijn, al is er vaak wel onderhandelingsruimte. Ze heffen hier geen belasting dus bruto is netto in principe. Maar hou er rekening mee dat als je in Nederland een arbeidscontract hebt, een heleboel dingen geregeld zijn die je hier zelf nog moet regelen. Je pensioen bijvoorbeeld en allerlei sociale verzekeringen, als je dezelfde zekerheden wilt hebben als in Nederland dan moet je daar zelf voor zorgen en dus zelf voor betalen. Het leven is hier wel goedkoper dus per saldo hou je echt wel wat meer over. Maar ik krijg soms via de mail reacties van mensen die denken dat als je hier een jaartje werkt dat je dan binnen bent of zo (beetje gechargeerd hoor!). Nou echt niet dus, ik heb het hier goed, heel goed zelfs maar als je veel geld wilt verdienen moet je gewoon een andere sector zoeken.

  • 27 Juni 2015 - 16:27

    Naomi:

    Hoi Linda,
    Weer erg leuk om te lezen! Wel fijn dat het daar eerder donker is met de Ramadan! Wel leuk dat je al die rituelen en zo ook mag meemaken!

  • 29 Juni 2015 - 09:59

    Dionne Van De Sande:

    Hallo Linda,
    Leuk om je verslagjes te lezen, je schrijft er leuk over en dat is dan weer mooi voor een beelddenker net als ik. Ik vroeg me af of jullie daar ook veel met vrijwilligers werken en hoe dat dan geregeld?
    Vele groeten,
    Dionne

  • 01 Juli 2015 - 21:52

    Ineke Van Veldhuizen:

    Grappig Linda om een appeltaart te bakken voor je buren, voor ons is dat gewoon heel hartelijk want dan weet je meteen wie er naast je woont en ook leuk om de rammadan mee te maken, echt wel een belevenis..
    groetjes mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 13939

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 31 December 2015

werken in Abu Dhabi

Landen bezocht: