Andere vrijetijdsbestedingen - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu Andere vrijetijdsbestedingen - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu

Andere vrijetijdsbestedingen

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 Mei 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Al Mafraq

Ik zit hier nu drie maanden en ik had gedacht dat ik onder de hand toch wel een aardig woordje Arabisch zou kunnen spreken. Helaas, dat is er nog niet van gekomen. Ik heb hier ook zo druk!

Op vrijdag ga ik meestal naar de kerk, zondag is een werkdag dus is de dienst op vrijdag. Afgelopen week was er een doopdienst, de doop was aan het einde gepland. Toen de dienst bijna klaar was gingen een aantal mensen druk aan de slag, ze haalden een groot deel van het podium weg en waren in de weer met grote stukken zeil. Ik vroeg aan de man naast me wat ze toch aan het doen waren. Wat bleek: onder het podium was een bassin met water. De dominee stapte het water in en de dopelingen, meest pubers, gingen een voor een in het bassin om daar helemaal te worden onder gedompeld. Ik had het nog nooit gezien maar het was wel indrukwekkend.

Met enige regelmaat eet ik met een bevriend stel, ik ga daar heen of ze komen bij mij. Erg gezellig, zij is een Duitse, ze is eigenlijk mijn voorgangster. Anderhalf jaar geleden had zij de baan die ik nu heb, al is de invulling wel verschillend. Het is wel handig want ze kent dus alle ins en outs van ZHO en van Al Mudeef center in het bijzonder. Al is haar info natuurlijk wel van anderhalf jaar geleden. Hij komt uit Syrië, hij is erg lief en gezellig, maar op dit moment natuurlijk wel erg bezorgd om zijn familie. Na het eten roken we vaak nog Shisha, waterpijp. Hij is er een expert in om dat klaar te maken en hij heeft een prachtige waterpijp staan.

In restaurants en zelfs op het strand kun je ook Shisha roken. Dat doe ik wel eens met een andere vriendin. Dan spreken we af bij een of ander hotel, liefst aan het strand gelegen en dan bestellen we een drankje en Shisha. Het is heel grappig, er zitten gloeiende kooltjes in en die moeten natuurlijk wel blijven gloeien. Dus loopt er dan de hele tijd een mannetje rond met een blik met gloeiende kooltjes. Iedere keer kijkt hij dan even of de kooltjes het nog wel goed doen en zo niet dan vervangt hij de uitgebluste, door gloeiende exemplaren. Ik vind het erg lekker, je kunt verschillende smaken kiezen. Als je een paar trekjes neemt word je er een beetje dizzy van, het is heel prettig. Maar zodra je ophoudt met roken is dat ook gelijk weer weg hoor.

Ik weet niet of het jullie opvalt maar regelmatig duiken in mijn verhalen rondlopende mannetjes op. Dat is ook echt zo. Arbeid is hier goedkoop, tenminste, als het van een bepaalde nationaliteit is. Dus overal zijn 'mannetjes' voor. In de supermarkt worden mijn boodschappen voor me in plastic tasjes gedaan, op het strand worden de Shisha kooltjes ververst, bij mijn appartement zit dag en nacht security, als ik ergens heen moet wordt ik vervoerd, voor het werk door een van de drivers van ZHO en privé in een taxi. Er zijn altijd mensen die voor je werken. Tenminste: als je het geluk hebt zoals ik dat je uit een westers land komt en een goede opleiding hebt. Zo niet dan is het leven hier een stuk zwaarder.

Die taxichauffeurs bijvoorbeeld, die werken 14 uur per dag, zeven dagen in de week. En ze verdienen te weinig om hun familie te laten overkomen. Vaak wonen ze in 'labour camps'. Dat zijn enorme woonblokken, daar hebben ze een kamer, als ze geluk hebben hoeven ze die niet met anderen te delen. Er wonen in die blokken alleen maar mannen. Hun leven bestaat uit werken en slapen, meer niet. Maar toch is het voor velen beter dan thuis want hoewel ik het een schijntje vind, wat ze verdienen is het toch veel meer dan wat ze in hun eigen land zouden krijgen.
Zolang je in Nederland bent heb je geen idee, je ziet het dan helemaal niet. Maar hier is de ongelijkheid toch wel erg zichtbaar. Gelijke kansen voor iedereen? Forget it! Het hangt heel erg af van de plek waar je geboren wordt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 13932

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 31 December 2015

werken in Abu Dhabi

Landen bezocht: