Hobbies - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu Hobbies - Reisverslag uit Al Mafraq, Verenigde Arabische Emiraten van Linda Weijer - WaarBenJij.nu

Hobbies

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Mei 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Al Mafraq

Zoals de meesten van jullie wel weten zijn mijn twee grootste hobby's ballet (mijn hele leven al) en paardrijden (sinds twee jaar). Ik vond het wel eens tijd worden om te kijken of ik dat hier ook kon doen.

Ik begon met het zoeken van een balletschool. Er zijn er een stuk of drie in Abu Dhabi dus dat leek me niet zo moeilijk. Maar de eerste reageerde helemaal niet en de andere twee bleken met elkaar verbonden te zijn. Geen probleem natuurlijk, ik vroeg of ze 'adult classes' hadden en jawel hoor, op donderdag klassiek en op maandag modern. Mooi! Het was helemaal in Kaladiya, dat is precies aan de andere kant van de stad, drie kwartier met de taxi. Oud gebouw, geen fatsoenlijke kleedkamers, laat staan douches, maar ach, het gaat om de les nietwaar? We waren met z'n drieën: een vrouw iets ouder dan ik, die vijfendertig jaar niet meer aan ballet had gedaan en een jonge vrouw van eind twintig, die in september met ballet begonnen was. Tja, nou wil ik niet te hoog van de toren blazen hoor, maar met 40 jaar balletervaring was dat niet echt het niveau wat ik zocht. Alle oefeningen waren standaard, geen variaties voor de barre. Er was een heel kort adagio en een paar pirouettes maar niets over de lengte van de zaal met een beetje snelheid, geen sprongetjes, niks. Tja en om nou voor die drie kwartier die de les duurde eerst drie kwartier heen en dan drie kwartier terug te gaan reizen..........helaas, geen ballet in Abu Dhabi

Paardrijden dan? ik had het gevraagd aan de meiden die bij ons op het werk de paarden verzorgen. Ze raadden me aan naar Al Forsan te gaan. Mooie accommodatie, stallen airconditioned en brandschoon waar de hele dag mannetjes met doekjes rondlopen om de deurposten af te poetsen. Ik vroeg om het paard waar ik op zou lessen eerst te zien. In Vught hebben we de goede gewoonte om zelf het paard te poetsen en te zadelen, dat is goed voor het contact. Nou daar keken ze maar raar van op. Oke als ik dan per se wilde kon ik wel eerst het paard zien waar ik op zou rijden. Dat mislukte ook nog want inmiddels bleek het paard al in de arena te zijn. Maar goed, de les zelf was wel oke, een privéles van een fijne instructeur. Punt was wel dat het giga duur was. Ik betaalde voor drie kwartier 400 Dirham, dat is bijna 100 euro! Niet iets om elke week te doen dus!

De week er na had ik een overleg met de 'supervisor stables', Tracy heet ze. We willen binnen ZHO de hippotherapie opzetten en als hoofd behandeling (zo word ik genoemd als het mensen van hoger hand uitkomt) ben ik daar uiteraard bij betrokken. Ik vertelde Tracy van mijn ervaringen bij al Forsan en ze schoot spontaan in de lach. Ze bood aan om bij haar te komen rijden, ze woont midden in de woestijn en heeft ongeveer veertig paarden rondlopen. Ik ben er nu twee keer geweest, wat een verschil zeg! brandschone stallen? nee! mannetjes die met doekjes rondlopen? nee gelukkig niet, die mannetjes verzorgen hier gewoon de paarden zoals het hoort. En als je komt rijden dan poets je eerst zelf je paard en je zadelt het.

Ook nog een verschil: het zijn hier geen manege paarden, dat is wel echt even wennen hoor. Ik rij op Magic en ze heeft maar heel weinig aansporing nodig. De meeste manege paarden moet je echt even wakker maken maar Magic is wakker genoeg hoor! Ik wilde een stukje draf doen maar ineens schiet ze er vandoor, ze neemt een aanloop en springt over een boomstam die er ligt. Gelukkig heb ik ooit nog eens van Marloes geleerd hoe je moet zitten als je springt. Verlichte zit, meebewegen en zo lukte het om te blijven zitten en haar weer onder controle te krijgen. Maar het was wel even schrikken! Woensdag ga ik weer, eens kijken of ze nog meer leuke verrassingen heeft.

  • 24 Mei 2015 - 16:50

    Naomi:

    Leuk om te lezen dat het paardrijden gaat lukken daar! Jammer van ballet, maar snap je heel erg goed! Zo'n simpele les heb je helemaal niks aan, kun je beter een Barre in huis zetten en zelf oefeningen doen

  • 24 Mei 2015 - 17:28

    Maggie:

    hallo Linda

    wat leuk dat daar kan paard rijden!
    lijkt mij geweldig om in de woestijn te rijden
    en als Magic weer erg temperamentvol is en je zou vallen
    is het zacht in het zand denk ik.

    hier weer eindelijk eens echt lekker warm tuinzit weer.
    en dat met jazz on dikke town waar het normaal altijd regent.

    veel werk plezier ( ook buiten het werk natuurlijk )
    ben benieuwd of het lukt met de
    hippotherapie, zou wel een succes zijn he?
    liefs van de buurtjes

  • 24 Mei 2015 - 17:31

    Maggie:

    sorry autom. spelling speelt weer parten
    moest Jazz in Duke Town zijn

  • 24 Mei 2015 - 22:03

    Hanneke:

    Leuk, hoor, om jouw (sport)perikelen zo te lezen. Ik had gedacht dat paardrijden aldaar meer kameelrijden zou zijn, maar niets blijkt minder waar. Geniet van de mooie viervoeters. Ik weet hoe dat voelt; ben zelf mijn hele leven al een paardenmeisje!
    Gaan we het beslist een keer over hebben bij terugkomst.

    Pas goed op jezelf!

    Hartelijke groet,
    Hanneke Slaats

  • 25 Mei 2015 - 17:58

    Gerard:

    Blijft leuk om je verhalen te lezen.
    Het is zo anders, dat er elke keer weer nieuwe verrassingen zijn.
    Maar je pakt het wel allemaal op.
    Hele prestatie.

    Succes verder.

  • 25 Mei 2015 - 19:17

    Ankie:

    Erg leuk en interessant om jou verhalen uit zo'n andere wereld te lezen,jammer van ballet,wat ik me afvraag wat dragen ze dan in die les[ lange jurken] ha ha .
    Voor ons was ballet nog spannend maar de kogel is door de kerk wij gaan door niet met m i k
    maar weer met Vught Yvonne heeft erg haar best gedaan.
    Nou Linda ik kijk weer uit naar je volgende stukje

    vele groetjes

  • 27 Mei 2015 - 00:30

    Karin:

    Hoi Linda,

    Wat leuk dat je daar gaat paardrijden. En ja, manege-paarden zijn niet te vergelijken met niet-manege-paarden. Op een manege-paard kun je als beginner je balans (zeer belangrijk) rijkunstige vaardigheid ets. oefenen. Op een niet-manege-paard moet je al wat in je mars hebben en snel kunnen reageren, want dat doen zij ook. Anders val je er gewoon af. Leer je ook van, hoor. Maar fijner is om te blijven zitten. Nu wordt paardrijden echt interessant. Het lijkt veel op ballet, vind ik, dus dit gaat jou lukken. Heel veel plezier ermee.

    Groetjes, Karin

  • 28 Mei 2015 - 20:35

    José:

    Hoi Linda,
    Leuk dat ons zo op de hoogte houdt.
    Onze danslessen zijn zoals altijd heel erg fijn. Het blijft toch wennen na jarenlang in een grote zaal les te hebben gehad het nu met de halve zaal te moeten doen.
    Ik weet niet of je op de hoogte bent van de verwikkelingen met MIK maar de situatie is nu zo dat Mik faillissement heeft aangevraagd en wij op een andere voet verder zullen gaan. Dit zal samen met Stars on Stage zijn. De gemeente zal komend jaar een oogje in het zeil houden en borg voor de zaalhuur staan. Hopelijk zal er voor ons niet veel veranderen. Yvonne heeft aangegeven dat zij verder wil indien wij dat ook willen. Natuurlijk willen wij dat.
    Jammer dat jou balletlessen niet zijn wat je ervan gehoopt hebt. Maar wie weet kom je toch genoeg aan je trekken met paardrijden. Fijn dat je daar met een collega samen bent.
    Linda heb je ons doosje al opengemaakt en gelezen?
    Groetjes José
    xxx

  • 29 Mei 2015 - 11:35

    Wilma Willemen:

    Hoi Linda,

    Kei leuk om jou verhalen te lezen en jou in mijn pauze te volgen. Heel veel groetjes van mij en tot het volgende verhaal.
    Wilma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 14 Dec. 2014
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 13923

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 31 December 2015

werken in Abu Dhabi

Landen bezocht: